Krönika: Bonnaschlager och bredbent rock hör inte hemma i finalen 2011

Det är svårt att komma över deltävlingen i Malmö. Linda Bengtzing och Nicke Borg gick till final och Linda Pritchard och Love Generation till Andra Chansen. Bonnaschlager och tramsig Takida-rock är tydligen det som svenskarna väljer att rösta på. Det är så att man vill dö en smula.

Bild: Love Generation uppträdde med RedOnes låt - det räckte till en Andra Chans.

Det här året skulle ju bli fantatiskt. Allt hade gjorts om. Christer Björkman lyckades få  med kreddiga och bra artister som Le Kid, Melody Club, Christian Walz och så självklart låtskrivaren RedOne.
Men vad händer? Jo, Brolle stapplar bredbent vidare. Sanna Nielsen sjunger lamaste schlagern den här sidan 2000-talet. Linda Bengtzing gör samma gamla schlager som hon alltid gjort. Nicke Borg raspar fram en låt som Takida gjort förtitusen gånger. Och går till final.
Hur kan ni rösta på det här? Jag förstår det inte. Hur tänker ni? Det är en seriös och nyfiken fråga för den här Globenfinalen får mig att gråta. Att inte en utan TVÅ bonnaschlagers är med i finalen år 2011 är obegripligt. Deltävlingen i Luleå lovade så mycket när Danny och Swingfly gick till finalen. Men sen var det som att hela svenska folket gick kokobäng och röstade 1999 till final.

Gör om röstningen

Det har verkligen inte varit med dåliga låtar i år. Tvärtom. Kvalitén har varit riktigt hög. Le Kid. Dilba. Christian Walz. Sebastian. Loreen. Linda Pritchard. The Moniker. Love Generation. Men ändå har inte svenska folket inte röstat dem vidare. Dock har de som åkt ut (ex. Dilba & Le Kid) skördat stora framgångar på listorna. Det är något med den här ekvationen som inte stämmer. Jag tror att svaret ligger i de två rösningsomgångarna. Många röstar en gång och sedan så är det bra med det. När andra röstningsomgången inleds så är folk nöjda med sitt enda sms/samtal och låter det hela bero. De glömmer bort att räkneverken nollställs och att favoriten som inte gick till final går miste om det där sms:et som du skickat. Jag skulle föreslå att räkneverken INTE nollställs vid omgång två. Då tror jag att resultatet hade sett annorlunda ut.

Andra Chansen - bättre än Globen

Att Andra Chansen är mer spännande än Globenfinalen säger en hel del om hur skevt det här året varit. Oavsett vilka som går vidare där så kommer det vara två av årets bästa. De borde således redan ha varit i Globen. Skäms på er. Skäms. Och rösta på vilka ni vill på lördag. För det kan verkligen inte bli sämre än det redan är. Jag säger bara en sak: Playtones.

 

Skrivet av:
Anna-Sofia Pehrson (AnnaSofia)

Kommentarer

Jag förstod redan när Swingfly gick till final att årets Melodifestivaln skulle bli... udda... på ett dåligt sätt.
Amen to that!
Tycker du já! ;-) (okej, å några till då..) (som svar på din rubrik) Vi är som dag och natt du och jag vad det gäller smak och tycke i mellon. Jag tror att det kan vara så att folk helt enkelt inte vill ha "listmusiken" i en final i melodifestivalen för den tar ju så mycket plats i alla andra musiktävlingar/prisutdelningar som i grammisgalan och rockbjörnen tex. I melodifestivalen vill vi ha mer glitter och glamour, schlager och lättsjunget, utstrålning och glädje. Det är ofta musik man hört förr och som är lätt att ta till sig efter bara en lyssning. Modernare bitar behöver oftast lite mer tid på sig innan folk tar det till sig, finns säkert undantag men över lag tror jag att det är så. Ja, jag skulle väl kunna spekulera i en hel vecka.. Men en sak är ju iaf säker, det folk gillar gillar dom, går ju inte direkt att tvinga någon att byta musiksmak, eller?
Nu gillar jag ju Nicke Borg..men annars håller jag med ditt resonemang helt! Hälften av bidragen har någon slags modernitet eller orginalitet, medan andra halvan är gammal skåpmat. Det håller inte i längden. Jag tror inte att det är omröstningen som gör detta, utan det är helt enkelt att folk gillar musik som inte håller för Eurovision. Det jag tror vi måste göra är att införa en jurygrupp i deltävlingarna, kanske inte förändrar så mycket, men det skulle i alla fall vara värt att prova om vi misslyckas i ESC igen och självklart kan vi inte tvinga människor att byta musiksmak, men kanske behöver de hjälp att veta vad som funkar och inte.
Många glömmer bort att Melodifestivalen i första hand är ett kval till ESC. Det är väl den vi vill vinna? Hur många år i rad har vi inte läst fiasko-rubriker och krav på Björkmans avgång när det faktiskt inte alls är han som bestämmer vem som vinner. Det är svenska folket. Jag trodde att folk hade fattat efter förra årets Anna Bergendahl-flopp att det inte funkar med lama, omoderna låtar. Europa vill ha mer. Och jag kan lova att de inte vill se Linda B mer än en gång. Men visst, det går inte att tvinga folk att rösta med annat än hjärtat. Men då ska de även inte uttala sig när vi missar att gå vidare i ESC - igen.
Oj...här var det I-landsproblem
Många glömmer bort att Melodifestivalen i första hand är ett kval till ESC. Det är väl den vi vill vinna? då tycker du att vi ska sända 4 tjejer som inte kan sjunga rent i sina egna partier till en vit dekor som inte funkade för Marlena 2009 (ja det är Marlenas golvmatta som LG använder + låten är inte det minsta märkvärdig bara väldigt överskattad), och tex Linda Pritchard sjung ju så jäkla skrikigt så ja vred ner ljudet på TVn + Le kid var inget spesielt , nog tycker jag att Finalen är bättre än andra chansen . Det jag saknar är Christian Walz , Sebastian och Rasmus Viberg.
Anna floppade inte alls , hon va 3p från en final , sen när man hör vad dom andra länderna sänder borde vi vara stollta , för så mycket skit rent ut sakt som har vunnit i nu 30 länder.
Pruzze, Att missa final när många väntade sig att vi skulle gå vidare är om inte en liten flopp i alla fall. Jag tycker att LG har en bra låt, men däremot är det inte en vinnare. Den är dock betydligt bättre än Linda Bengtzings fåniga schlagerlåt. För mig handlar det om att få fram 10 riktigt bra, moderna och orginella låtar som alla påverkar en på ett eller annat sätt. Men som finalen ser ut nu, så är det till hälften orginell, till hälften samma som vanligt, och det är jättetråkigt tycker jag.
Jag kan verkligen inte hålla med om att de bästa har åkt ut. De som har åkt ut har åkt ut därför att svenska folket tycker att de inte passar i ESC. Det som jag däremot förfasas över är hur man egentligen tänker när det handlar om de som går till final. Hittills finns det bara 3 låtar som skulle kunna fungera för Sveriges del i ESC. Dessa är "Leaving Home", "Popular" och "Something in your eyes". Ingen annan skulle nog kunna fungera, särskilt INTE: Danny, Swingfly, The Playtones, Brolle, Linda Bengtzing, Love Generation, Loreen, Shirley's Angels och Pernilla Andersson. AV övriga ej uppropade säger jag så här: ERIC SAADE skulle kunna fungera eftersom inget land har valt någon rejält shownummer ännu. NICKE BORG skulle kunna fungera eftersom det är hittills bara 2 länder som valt samma genre och Borg är starkaste av dem. Dock är de två andra i semi 2, alltså Sveriges semi. JENNY SILVER skulle kunna fungera om Europa fortfarande tror på ABBA-schlager & att man kopierar lite hejvilt och gör samma sak som Danmark förra året, vilket kan lyckas. LINDA PRITCHARD tror jag är uträknad, låten är bra, men för många länder i framförallt vår semi (2) har starkare ballader. THE MONIKER gör ett härligt nummer på scenen som skulle kunna fungera. Serbien har ett liknande nummer och den låten är precis som The Moniker bra. Dessa jag nu har räknat upp är jag säker på skulle kunna fungera. För om vi skickar någon annan är jag 100% säker på att vi kommer floppa. Särskilt om vi sänder iväg Swingfly, Loreen, Playtones eller Brolle. SANNA NIELSEN kan dock kanske ha en minimal chans att gå vidare, men det är bara om Europa fortfarande gillar Skara-schlager som vi skickade fram till 2004. Så här tror i alla fall jag, vad tror ni andra?
Jag kan mycket väl hålla med om att vi många år på 2000-talet inte har skickat rätt låt till ESC, å det har ju visat sig också. Men säg inte att schlager inte funkar för det visar den varje år att den gör.. Självklart så vill även jag att Sverige ska vinna ESC igen och att melodifestivalen är till för det (även om det är en väldigt kul tillställning bara på hemmaplan oxå). Om vi tittar på förra året tex som ju This Is My Life vann, vilket jag tycker va helt fel för den sa mig absolut ingenting, vad skulle funka bättre? Det vet vi ju inte förrrän vi är där, eller? (jo jag vet för jag är en riktig besserwisser på området och hade kunnat plocka ut en vinnare från mellon varje år som hade hamnat topp 5, bara det att mina favoriter aldrig vinner;)
Nu kommer jag svara på några av kommentarerna. @Schlageroskar - Detta är en schlagersajt. Allt som dryftas här är i-landsproblem. Vill du diskutera djupare saker har du nog navigerat fel.
@Pruzze - Du kan väl inte på riktigt tycka att Anna Bergendahl INTE floppade? Hon kom inte till final, oavsett hur nära hon än var. Det var första gången sedan semifinalssystemet infördes som Sverige missade. Självklart är det en flopp, att säga annat är att blunda för verkligheten. Och ärligt talat, var Malena Ernmans största problem den vita dekoren? Nej, det var det inte. Problemet var att det var en konstig låt som inte borde ha vunnit. 2009 skulle Alcazar eller Sarah Dawn Finer ha representerat Sverige. Jag har i min krönika INTE nämnt vilken låt jag tycker vi ska skicka heller. Den sparar jag till efter Andra Chansen.
Malena Ernman hade ingen Skaraschlager. Det hade inte heller Anna Bergendahl och inte ens Perrellis "Hero" kan ärligt benämnas som "traditionell bonnaschlager". Antingen väljer vi det vi gillar och håller k*ften om det inte går bra eller så låter vi Björkman välja personligen (vilket antagligen hade betytt Sarah Dawn Finer eller Måns 2009, Saade eller Jöback 2010 och utan tvekan Love Generation i år) och bibehåller oss rätten att gapa "Avgå, DU gjorde fel val".
För övrigt, bra krönika! Håller med om att det inte finns något mer frustrerande än när folk tror att vi väljer rätt om bara Björkman avgår. Och ja nollställningen av röster är definitivt överflödig!
TYcker att vi har sänt bra mycket bättre låtar än dom flesta andra länder under 00talet , kolla vad som kommit på topp 5 dom senaste 10 åren , det är en ren tillfällighet vad som ska slå år efter år i ESC , tror att vi Svenskar och inte minst Svt börgar känna sig desperata , kolla på tex Holland som inte varit i Final sen 2004 hur mycket gännel dom , vill nu Svt och Björkman ha ett bättre resultat så fattar jag inte varför dom ändrade reglerna 2009 med 8st på scen och få ha inspelade kör/röstpålägg , sen vad som är bra eller inte är ju olika från var och en , är inget större fan av Linda Bengtzing men endå känns hon bra frächare en dom flesta länders bidrag i år , förstår fortfarande inte storheten med dom osynkade och överkoregraferade Love Generation eller hon mystiska Loreen (med årets fulaste scenkläder),sen tycker jag inte det är en flopp bara för man inte når en final , Anna blev 26 av dom 43 i förra årets tävling .
@Pruzze: Oj, förklara vad det är med Linda Bengtzings låt som är fräscht?
Håller HELT med dig Anna-Sofia. Det ser inte bra ut alls det här. Saade och Loreen tror jag är de enda som har en chans som det ser ut nu. Framförallt Saade.
Ska bli väldigt intressant att höra efter AC vilken låt som är din favorit till ESC! Vi är ju inte helt olika du å jag iaf, Alcazar va ju även min favorit 2009, både personligt och i "ESCtänket". En bra grej att gå på kanske är att titta på OGAE-Second Chance Contest (om det är så den heter?) där Sverige har vunnit många år. Tror att det även är bidrag som skulle funka i the big ESC.
Mojsan , om man fölger vad som vunnit i dom andra 29 länderna hithills så känns det jäkla fräch bortsett från den extremt löjliga texten , håller stenhårt på The Moniker och Sara Varga i andra chansen , tror inte för ett ögonblick på Loreen i ESC , yes hon har en jättebra röst och låten är okay , men gillade inte alls hennes stela framträdande och inte hennes gräsliga klädesel , sen verkar det bara jag som får True Blood känsla över Playtones låt :)
Intressant resonemang. Men jag måste ändå säga: Le Kid gick inte vidare för att deras låt (i mitt tycke) inte var tillräckligt bra, det tror jag inte jag är ensam om att tycka heller, hade enormt svårt för den. Dilba stod för en medioker sånginsats och ganska torrt framträdande. Christian Walz har jag nämnt tidigare som en av de bästa i årets startfält, men låten sätter sig först efter 5-10 lyssningar, det har jag märkt på flera andra. Sebastian hade en låt som aldrig riktigt tog fart, den var bra men ändå inte tillräcklig. Loreens låt kom aldrig igång, väldigt lovande och välgjord men efter första refrängen var det som att den började om igen bara. Linda Pritchard gjorde en bra ballad, men det saknades något, och konkurensen var hård i sista deltävlingen trots allt. The Moniker slogs dessvärre av Brolle, vilket även för mig är svårförståeligt. Love Generation gjorde ett fantastiskt framträdande, röstade på dom i andra omgången, men låten är som det skrevs i "backspegeln" mer anpassad för dansgolv än för lyssning
Om man lyssnar på de andra ländernas låtar i år så har jag sällan hört mer dynga faktiskt. Man undrar om de menar allvar... Så Svergies final innehåller mycket som är så pass bra att kunna sopa mattan i ESC. Och du AnnaSofia. Vem f*n tror du att du är? Tycka att svenska folket ska skämmas. Skäms själv istället för ditt äckliga raljerande över svenska folket. Blä för såna som dig.. Jag förstår att du inte förstår. Inte lätt när små människor bara kan tänka små tankar.
VilleJal sluta vara en douchebag, hon har rätt att säga vad hon tycker. I synnerhet då man resten av året måste härda hur svenska folket gnäller över hur resultatet inte alls är deras eget fel, utan att det är antingen Björkmans eller "bögmaffians"!
Det är faktiskt skillnad på att säga vad man tycker - det får alla, och att tycka till om vad andra ska tycka om/inte tycka om - typ skäms på er.
@Villejal - jag tycker som Zeba här uppe, rösta gärna tantschlager till Tyskland men då ska det knipas käft om krav på Björkmans avgång etc. Dessutom tycker jag att finalfältet i Globen är omodernt, mossigt och trist. Du behöver inte hålla med mig om det.
TYcker dom ska börga tänka om ifrån att det ska se jättebra ut i rutan under MF med förinspelade röstpålägg och körer + tillbaka med max 6 på scen , för det är lite av att lura TV tittarna .
Jag håller med dig, Pruzze, för det ger verkligen en falsk bild utav framträdandet (om man nu inte kan övertala EBU om att ändra reglerna i Eurovision...) Men hörni, ni som varit på Poplight längre än mig, har en krönika fått så mycket kommentarer nångång förut? Nästan 30st! Måste gratta Annasofia till det, bra och engagerande krönika! :D
30 kommentarer är en höjdare. :) Jag tror att MyVision skrev ett blogginlägg typ 2009 som fick runt 40 kommentarer? Någonstans där kan rekordet kanske vara.
Kul att så många engagerat sig i min text! Oavsett om msn håller med mig eller ej så är det roligt att läsa alla reaktioner :)
Jag instämmer. Andrachansenlåtarna brukar inte klara sig så bra i finalen, men visst vore det fint om det här året därvidlag kunde bli ett undantag.

Relaterade artiklar

På Poplight får du veta allt inom Melodifestivalen!

Ladda inför Melodi- festivalen 2014!

Är du inte medlem än?

Ta gärna några sekunder och registrera dig. Träffa medlemmar, kommentera, blogga ...

Logga in på Poplight

Poplight bevakar Idol 2013. Här kan du läsa om allt!

Följ Idol 2013 på Poplight!

Poplight står för Sveriges mest intensiva bevakning av Eurovision Song Contest 2013. Här hittar du de färskaste nyheterna om världens största musiktävling - redan nu!

Så var Euro- vision Song Contest 2013 i Malmö!

Poplight söker nya skribenter, bloggare och personer med kreativa idéer!

Är du en av Poplights nya medarbetare?

Omröstning

Poplights reporter bloggar om Eurovision Song Contest och här får du allt det senaste nytt om tävlingen.

Följ Ludvigs Eurovision-blogg på Poplight

Madde - Redaktör på Poplight. Följ med i hennes uppdrag som skribent och ta del av hennes tankar och funderingar.

Redaktör-Maddes blogg på Poplight

Poplights skribent Jesper Lindqvist är ute på Melodifestivalsturnén och här kan du följa hans äventyr!

Poplights skribent bloggar från Melodi- festivalen

Följ Poplight på twitter där du kan få liveuppdateringar och kommentarer under Melodifestivalen 2012.

Följ Poplight via Twitter!

Poplights samlar musiken för Melodifestivalen och andra tävlingar ppå Spotify!

Få koll på musiken i Mello och Idol

Om du gillar Poplights sida om Idol 2011 får du koll på senaste nytt direkt på Facebook!

Poplight på Facebook: Här följer du Mellon!

Nya kommentarer

Här är all information om Melodifestivalen 2013 - artisterna, låtarna, programledarna, städerna ...

Melodi-festivalen 2013 på Poplight!

I "Egentligen kan man inte tävla i musik – men vi är fyra miljoner som vill veta vem som vinner" ges läsaren en fantastisk möjlighet att träda in i kulisserna bakom Sveriges största musiktävling – alla kategorier. Beställ boken här!

Alla hemligheter samlade i en bok!

Poplight sitter på all historik och fakta från Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Kolla in vår sprängfyllda databas och hitta allt du vill veta från mer än 50 års Melodifestival och Eurovision Song Contest.

Minns MF och Eurovision Song Contest

Fredagen den 18 december fick Gylleneskor ett nytt namn - Poplight! Läs allt om nyheterna här.

Poplight – Gylleneskors nya namn!

Prenumerera på Poplights nyheter via vår RSS-feed

Prenumerera på innehåll

Lägg till våra nyheter på din personliga IGoogle

Add to Google